معاون داروی سازمان غذا و دارو ضمن تاكید بر این كه با گسترش تولید داخلی داروهای گران‌قیمت كه اغلب مربوط به بیماران خاص و سرطانی است، واردات این داروها به داخل محدود می‌شود، گفت: به این ترتیب این داروها با قیمت ارزان‌تری به دست بیماران می‌رسند.

سلامت نیوز: معاون داروی سازمان غذا و دارو ضمن تاكید بر این كه با گسترش تولید داخلی داروهای گران‌قیمت كه اغلب مربوط به بیماران خاص و سرطانی است، واردات این داروها به داخل محدود می‌شود، گفت: به این ترتیب این داروها با قیمت ارزان‌تری به دست بیماران می‌رسند.

دكتر محمدرضا شانه‌ساز در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه گسترش تولید دارو در كشور از حیث كمی و كیفی از جمله اهداف اساسی و اصلی پیش‌روی سازمان غذا و دارو در سال جاری است، اظهار كرد: با توجه به تاكید مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید ملی، انگیزه تولیدكنندگان دارو در كشور نیز چند برابر شده است.

وی همچنین ضمن تاكید بر این كه سعی خواهیم كرد قیمت داروی بیماران خاص و سرطانی كه اغلب در ردیف داروهای وارداتی گران‌قیمت قرار می‌گیرند را با تولید داخلی كاهش دهیم گفت: باید قیمت این دارو به حدی برسد كه بار پرداخت آن برای بیمار و سازمان‌های بیمه‌گر سنگین نباشد.

معاون داروی سازمان غذا و دارو ادامه داد: همچنین روند تولید داروهایی كه صرفا جنبه وارداتی دارند را تسریع كرده و بسیاری از داروهایی كه جزو برندهای معروف و نام‌های تجاری معتبر هستند، طبق یك برنامه زمان‌بندی مشخص در داخل تولید می‌شوند و برای وارداتشان محدودیت‌های جدی قائل خواهیم شد.

شانه‌ساز با بیان اینكه كمپانی‌های بزرگ داروسازی دنیا نیز به این خاطر كه بازار دارویی ایران برایشان مهم است یكی پس از دیگری در خصوص تولید دارو و مكمل‌های رژیمی خود در ایران وارد مذاكره با سازمان می‌شوند و مایل به امضای قرارداد تولید دارو در ایران هستند، گفت: ادامه حضور این شركت ها در بازار ایران منوط به تولید این محصولات در كارخانه‌ها و صنایع داروسازی كشور است.

معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینكه تولید این دارو در داخل موجب می‌شود دارو با قیمت مناسب‌تر و ارزان‌تری به دست مصرف‌كننده برسد، عنوان كرد: همچنین یك رقابت جدی میان صنایع داروسازی به منظور ارتقای كیفیت ایجاد شده و تلاش می‌كنند تا شرایط بهینه تولید محصولاتشان را مطابق با آخرین استانداردهای كیفی موجود ارتقاء دهند. با این وجود به تدریج مقدمات صادرات این داروها نیز فراهم می‌شود.

وی تاكید كرد: البته بنا نیست با ایجاد محدودیت‌های غیرمنطقی برای واردات، روند درمان بیماران را مخدوش كنیم.

شانه‌ساز در خاتمه همچنین گفت: یك بخش دیگر از واردات دارویی كشور مربوط می‌شود به داروهای گران‌قیمت و «های‌تك» كه به تازگی در دنیا تولید و در درمان یك بیماری خاص موفق بوده ‌اند و لازم است تا وارد كشور شوند تا بیماران از دسترسی به داروهای جدید و موفق درمان محروم نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha